Khamis, 2 April 2009

Salam Terakhir dariku...


Datang dan pergi
Bukan sekali atau dua
andai kita namanya manusia
takkan lari dari peristiwa
kerap kali kita menghadapinya

Bukan sengaja
mencari cela
memalit duka lara
dijendela mata
merona perasaan
meluntur keyakinan
yang terpahat disanubari jiwa

Sungguhpun begitu
aku punya perasaan
punya jiwa
punya cinta
dan pengharapan
agar bersemi utuh jalinan
persahabatan dalam merentas impian

Bukan aku tak cinta
bukan aku tak sayang
namun
seberat-berat mata memandang
yang memikul jua lah yang terasa beban derita
sedalam mana kita cuba merasainya
tetap takkan sama

Perutusan akhir
tanda kepergian
bukan pemutus atau memutus ikatan
cuma hanya beralih pandang
beralih perasaan
agar
dapat meneruskan
perjuangan hidup diarena penghidupan
sepertimana ketentuanNYA

Perjalanan ini harus aku teruskan
tanggungjawab digalas berat adanya
biarlah Allah jua penentu segala
"La hawla wala quwatta illa billahhil aliyyul adzim"

Semoga beban terkait sebelumnya
pada yang merasa siksanya
pada yang menanggung sengsara akan perihalnya
cukuplah perihal ini dihentikan
cukuplah bebanan yang selama ini digalaskan
diringankan oleh si empunya diri
dengan kepergiannya

Semoga kepergian ini memberikan kelegaan
bagi semua pihak
semoga perjalanan dan gerak kemajuan
dipertingkat dan diperhebat

cuma satu pesanku
"hargailah setiap insan yang berada disisi"
usah disesali andai esok
dia tiada lagi
kelak kan menanggung sengsara seusia
meratapi hingga ke hujung nyawa
tetap takkan berjumpa
melainkan hanya tempat yang kekal abadi


Salam buat teman-teman. Ku pohon seribu kemaafan andai selama ini kita pernah bersengketa.
Atas ketidak-tentuan diatas beberapa perkara. Jauh disudut hati ini aku berasa sedih dan amat dukacita untuk meninggalkan kalian.Tetapi banyak perkara harus aku selesaikan. Perjuangan ku ini amat getir.Takkan ada yang kan faham, gelora rasa yang melanda jiwa ini.Segala yang berlaku selama ini hanyalah sandaran.Sandaran bagi mencetus ingatan, ingatan yang harus digarap kehadapan. Maaf sedalamnya dari lubuk hati andai aku banyak menyusahkan kalian dalam perjuangan kita selama ini.

Aku tak punya masa lagi untuk melara jiwa.Bersangkar tak berdinding.Bertiang tak berasas.
Ada "sesuatu" yang tersedia untukku. Ada perjuangan hakiki yang harus aku jalankan. mungkin rezekiku cukup setakat ini disini. Aku perlu bergerak melangkah. Doakan kepergianku menunaikan tanggungjawabku pada bonda tercinta dan perjuangan hakiki ini. Semoga diberkati hendaknya perjalanan yg seterusnya ini.Insyaallah


74607
afandij
1.3.2001





3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salamssss .. .. perjuangan diteruskan selagi nafas belum terhenti .. .. tertutup sebuah pintu, pintu lain akan terbuka .. .. masuk dan berikan salam .. .. berdoa agar langkah baru yang digarap tak membiarkanmu tumbang!! .. .. insyaAllah .. ..




/JIWA

syahir berkata...

salam,

ai..nak ke mana pulak tuh?
duduk! abang rotan karanggg...

^^~::RadenCilik::^~^ berkata...

Wasalam..

::Awak::
Terima kasih atas semangat dan sokongan.Ya benar insyaallah gerak dariNYA semua akan terungkai satu persatu. Naluriku menyatu.Segala yang pernah dirancang sudah tiba masa untukku lancarkan.Semoga setiap gerak diberkati dan dibantu olehNYA.
amin...

::Abg Syahir::
Dah pueh duduk dah bang. Selagi duduk bertahun2 tak kemana-mana juga bang.samada punggung jadi kematu atau melecet dek tak kene oksigen..Muakakaka...
Dah tiba masa untuk saya bangun,berjalan,berlari,melompat dan memanjat.Hehe..Jatuh bangun sudah biasa bila kita bergelar manusia.Itulah lumrah kehidupan.