Isnin, 2 Februari 2009

Perbezaan Bumi dengan Planet-Planet di Angkasa

Compare the size of the earth with other planets

(Bandingkan saiz bumi dengan planet-planet lainnya)

Now compare it with Uranus & Neptune

(Sekarang bandingkannya dengan Uranus & Neptune) (Bumi sebelah kiri sekali dibarisan hadapan)



Now Earth against Sun

(Sekarang, bandingkan Bumi

Ini adalah perbandingan nisbah bumi dengan matahari dan ini hanya salah satu bintang dari jutaan bintang, dimanakah posisi anda sendiri ???

Against Sun, Earth is like a

dot ! Think !! Where do you find yourself now??

(Berbanding Matahari, Bumi adalah seperti titik!


Fikir !! Di mana anda berada sekarang??)


Ini pula adalah perbandingan antara bintang Alnilam di Buruj Orion yang merupakan bintang gergasi biru dengan matahari.

Bayangkan betapa saiz bintang Alnilam adalah 44 kali saiz jejari (22 kali diameter) Matahari !!


Bandingkan pula Betelgeuse iaitu bintang superraksasa merah yang juga di Buruj Orion dengan bintang Alnilam itu tadi.

Bayangkan betapa gigantiknya saiz Betelgeuse berbanding Matahari kita !!

Allahu Akbar!


Untuk lebih mudah membayangkan kekuasaan Allah, perhatikan fakta-fakta berikut:

Apabila diskalakan dengan diameter bumi = 0.01 cm (sama dengan besar 1 butir gandum), maka:

1. Diameter matahari = 1 cm

2. Jarak matahari - bumi = 1 meter

3. Jarak matahari - bintang terdekat (Alpha Century) = 220 mile = 350 km (yang bersamaan dengan jarak Kuala Lumpur ke Johor Bahru)

4. Perlu diingat bahawa letak tata surya (Solar System) kita berada di pinggiran galaksi Bima Sakti (Milky Way), yang terdiri dari ratusan ribu juta bintang --> bayangkan pula berapa ukuraan galaksi Bima Sakti kita?

5. Kita tahu bahawa alam semesta ini terdiri dari ratusan ribu juta galaksi, bayangkan ukuran alam semesta ini dengan menggunakan kemampuan otak manusia - yang katanya luar biasa itu....

6. Dengan demikian kita sedar bahawa alam semesta ini memiliki massa yg sedemikian besar (besar sekali), tetapi kita sama sekali tidak melihat bahawa ada tiang yang menyangga langit; kita sebagai orang yang berakal pasti berfikir bahawa ADA TIANG TIDAK TAMPAK YANG MENAHAN ALAM SEMESTA SEHINGGA TIDAK JATUH/BERANTAKAN!!!


Ingatlah firman Allah dalam Qur'an 13:2: "Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu."


6. Cuba fahami kebesaran Allah dari ayat2 Qur'an berikut ini:


[Qur'an 17:44] Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.


[Qur'an 2:255): "Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. "Kursi" Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."


Kesimpulannya:


Bandingkan kebesaran Allah dengan diri kita sendiri.......bayangkan dengan perbandingan ukuran alam semesta di atas.....Kalau nak diibaratkan bumi yang begitu kecil sebesar biji gandum, kita nih umpama debu-debu yang berterbangan... sungguh ku naksir rahsia didalamnya.Jika kita pernah menyedari perbezaan kebesaran Allah dengan diri kita, masihkah kita tidak taat kepada-Nya?Siapa kita untuk mendabik dada beradu kuasa, kekayaan dan kekuatan?


"Kita kan semakin lenyap tatkala semakin kita keatas mahupun ke bawah, kekanan mahupun kekiri"

Kosong

Noktah

Hampa

Lebur dan Melebur

Berterbanglah bak debu-debu halus ditiup angin.


SIAPA AKU?

Siapa Dirinya?

siapa kau?

Tiada ulasan: