Isnin, 2 Februari 2009

Peri Penting Kalimah Ta'awudz (Isti'azah)

Kalimah Ta'awudz ( Kalimah Isti'azah)

اعوذباالله من الشيطان الرجيم
A 'udzubillahi minasy-syaithanir-rajiim
Aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang terkutuk



Dari Segi Bahasa Bermaksud :Berlindung
Dari Segi Istilah Bermaksud :Lafaz yang menghasilkan perlindungan dan penjagaan Allah kepada diri kita daripada syaitan yang di laknat

Peri pentingnya untuk memahamkan ayat tersebut terletak pada 2 kata iaitu perkataan Berlindung dan perkataan Syaitan. Dengan memahamkan sebaik-baik dan sedalam-dalamnya tentang 'Perlindungan Allah' dan tentang syaitan kita akan memahami dan mengerti sedalam-dalamnya akan isi yang terkandung dalam ayat ini.

Umum ketahuan kita tahu akan peri pentingnya penggunaan kalimah ini dalam pembacaan Ayat-ayat Al-Quran dan pembacaan yang diamalkan sebagai perlindungan kepada Allah dari segala serangan dan gerakan syaitan dan sekutunya. Begitu jua dgn makna kalimah tersebut yang sinomin bagi diri kita. Anak-anak kecil juga tahu akan makna kalimah tersebut. Akan tetapi berapa ramaikah yang mengkaji akan peri pentingnya kalimah ta'awudz atau kalimah Isti'azah ini dengan sedalam-dalamnya dan sebaik-baik pemahaman.. Wallahualam. Saya sekadar ingin mengupas beberapa pemahaman agar kita lebih kusyuk dalam memperkuatkan asas keimanan kita dengan sebaik-baik pemahaman dan agar kita dapat memuantopkan keyakinan kita ditahap yang lebih tinggi adanya.Sepertimana dalam Surah Al A'raf Ayat 200 yang bermaksud:

"Adapun jika engkau diganggu syaitan, dengan suatu gangguan, hendaklah engkau minta perlindungan kepada Allah kerana sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

Ini sudah cukup dibuktikan akan keistimewaan kalimah Ta'awudz ini, yang seharusnya dijadikan teras dalam kehidupan sehari-hari kita mahupun anak2 kita. Mengapa bila kita saksikan cerita seram di TV,wayang dan sebagainya tiada diberi penekanan sebegini?? Keyakinan diri mula kurang.. bila dah kurang? tak tau nak ucap apa bila ketakutan atau dilanda was2 dan sebagainya.

Mengupas tentang Makna terkait bekenaan dengan 'Perlindungan Allah' yang tertera sebagai makna ayat tersebut kita mesti faham dan yakin akan kekuasaan Allah yang Maha Luas dan Maha Besar ini. Alam yang terjadi ini bukan terjadi dengan sendiri melainkan dengan KekuasaanNYA belaka dalam menciptakan dan mengatur segalanya. Bukankah ayat ' Kun fa ya kun' menjelaskan segalanya? Disini kekuatan kefahaman itu dapatlah digarapkan melalui ; Allah menciptakan langit dan bumi dan seisinya , Mengaturnya dengan sebaik-baik aturan sesudah diatur malah MenjagaNYA pula..Bukankah ini menjelaskan tentang sifat Yang Maha Melindungi? sepertimana yang terjelas dalam kalimah isti'azah tersebut?

Perkataan Berlindung ini juga adalah sebagai penyaksian dan pengakuan akan kita terhadap kebesaran Allah yang Maha Hebat yang tiada tandinganNYA. Untuk mengetahui betapa hebatnya Kebesaran Allah yang Maha Hebat yang digarap dalam kalimah ini:-

1. Bumi berputar dipaksinya sendiri
Bumi berputar penuh dalam tempoh 24jam. Putaran yang menyebabkan kejadian malam dan
siang. Menyeimbangkan panas siang dan sejuknya malam. Dengan itu juga bergerak juga
pasang dan surut air laut saling bertukaran disuatu-suatu bahagian.Tidakkah kita perhatikan
sedalam-dalamnya akan kejadian Alam? Bumi yang besarnya 40ribu kilometer dan berat
pula mencecah 6ribu juta juta tan metrik.. tergantung pula ia diatas paksinya tanpa ada
tiang atau tali terawang-awang dalam graviti. Tidakkah kita menyaksikan dengan mata dan
mengaku dengan lidah dan mengaku dalam hati?

2. Bumi berputar pula mengelilingi Matahari
Dalam pada bumi berputaran pada paksinya melengkapi 24jam sehari semalam. Ia juga
berputaran pada paksi mengelilingi matahari sepetimana planet-planet yang lain dalam
sistem cakrawala ini. Putaran mengelilingi matahari ini mengambil masa 365hari,5jam,49minit
12 saat yang mencakupi hari dalam melengkapkan satu tahun.
Dalam putaran mengelilingi matahari,bumi kadang-kadang miring ke utara dan miring ke
selatan bergilir-gilir. Pengiliran ini menghasilkan musim panas dan musim dingin bagi
sesetengah kawasan utara dan selatan bumi. Dengan pengiliran ini, maka bermacam-macam
hidupan flora dan fauna dapat hidup dan membawa nikmat paling besar bagi kehidupan
manusia sejagat. Bukankah Allah itu Maha Pengatur yang mengatur segala-galanya dengan
cukup indah dan bermakna?

3. Jarak antara Bumi, bintang-bintang dan planet-planet dalam sistem cakrawala.
Bumi kita terletak dalam jarak tertentu dari matahari,jrak tertentu dari bulan dan lain-lain
bintang dan juga planet-planet lain, iaitu 93,000500 Million dari matahari. Sudah dijelaskan
dalam Al-Quran jika berubah sikit saja jaraknya maka akan terjadilah kerusakan-kerusakan
hebat dipermukaan bumi ini. Jika Bumi mendekati matahari sedikit atau menjauhi sedikit dari
matahari maka akan terjadilah ribut dan taufan,gempa-gempa bumi dan bencana alam yang
tak terkira hebatnya. Begitu jua bulan, sekiranya ia mendekati atau menjauhi bumi dari jarak
ketetapnya maka akan timbul bermacam-macam penyakit dipermukaan bumi.
Maka jarak yang telah ditentukan Allah bagi bumi ini ditengah-tengah alam planet dan
bintang-bintan, merupakan Perlindungan Allah yang sangat besar faedah dan manafaatnya
terhadap semua kehidupan di pemukan bumi ini. Kita sebagai manusia yang dikurniakan akal
dan fikiran jangan hanya memikirkan perkara-perkara kecil spt makanan, pakaian, harta dan
pangkat dan segala macam perkara kecil sahaja, bukakanlah minda,akal dan fikiran dalam
memikirkan soal yang lebih besar diciptakanNYA. Masalah manusia sejagat yang diturunkan
sebagai khalifah untuk memakmurkan dunia ini bukan membuat kerosakan dibumi ini.

" Kamu ditipu oleh penghidupan dunia yang rendah,maka sekarang (diAkhirat) mereka
tidak dikeluarkan darinya (Neraka) " Surah-Jatsiyah :35

Renungkanlah sedalam-dalamnya setiap bintang dan planet yang bebas dan lepas diangkasa
semua bergerak dan berputar berabad-abad lamanya, masing-masing telah ditetapkan jarak
dan arah tertentu dengan sebaik-baik aturan supaya ia saling tidak berlanggaran sesamanya.
Bukankah ia jelas bahkan bersuluh menyatakan betapa hebat kekuasaan Alah yang
mengaturnya.

"Matahari itu berjalan ditempat yang ditetapkan baginya.Demikianlah penetapan
Tuhan Yang Maha Gagah dan Maha Mengetahui. Sedang bulan itu Kami tentukan
baginya letak-letak tertentu (tiap hari berubah satu darjat) sehingga ia kembali bentuk
sepeti pelepah kurma yang telah kering (seperti sabit). Tiadalah akan terjadi matahari
akan mendekati bulan dantidak pula malam akan mendahului siang, sedang semuanya
(bintang dan planet-planet itu) berjalan terapung di angkasa" (Surah Yasin : 38-40)

4. Hawa dan Udara
Perlindungan terhebat bagi segala macam kehidupan baik kehidupan manusia, haiwan,
tumbuhan dan juga benda beku sekalipun ialah hawa dan udara. Tiada apa yang dapat hidup
tanpa hawa dan udara.Ianya lebih penting dari makanan,minuman meskipun pakaian. Dengan
Hawa dan udara maka setiap yang hidup akan terus hidup.Adapun hawa dan udara itu terdiri
dari bermacam-macam zat antaranya Oksigen,Nitrogen,hidrogen dan sebagainya. Udara
dimana kita manusia dapat hidup adalah terdiri daripada 78% Nitrogen, 21% Oksigen dan 1%
lain-lain.Sekiranya perbandingan ini berubah sedikit sahaja manusia tidak dapat hidup atau
akan mati atau lemas. Perbandingan ini hanya terdapat setebal 10km pertama dari
permukaan bumi. Semakin tinggi jaraknya maka perbandingan zat dan hawa tersebut akan
berubah. Sehingga pada ketinggian 100km atau lebih manusia tidak akan boleh hidup kerana
kurangnya zat oksigen dan zat lain. Maka tekanan udara akan semakin meninggi sampai
menyebabkan manusia tidak boleh bernafas. Tekanan udara disitu akan lebih tinggi dari
didalam badan manusia yang boleh menyebabkan darah keluar dari segenap anggota.
Akhirnya pada ketinggian yang terlalu jauh dari permukaan bumi ini terdapat semacam zat
nuklear bilamana terhirup oleh manusia akan membawa kematian. Ia amat merbahaya
sekali untuk kehidupan umat manusia didunia.Alangkah hebatnya perlindungan Allah
terhadap bumi yang kita diami ini, sehingga bumi kita yang selalu beredar diruang angkasa
yang penuh nuklir itu bisa terhindar darinya. Bagaimana cara Allah menghindarinya maka ia
adalah satu daripada rahsia alam yang tak terjangkau akal kita untuk memikirkannya.

" Sesungguhnya Allah lah yang memegang langit (bintang-bintang dan planet) dan bumi
supaya tidak hilang ( gugur atau terlepas dari rangkaiannya sekarang ) dan jika langit dan
bumi itu itu hilang, maka tiada seorangpun dapat memegangnya selain Ia (Allah) ,
Sesungguhnya Allah penyabar dan pengampun " (Surah Al-Fathir:41)

5. Air Laut yang Masin
5 per 7 bahagian permukaan bumi diliputi oleh lautan luas yang dipenuhi air masin. Saban saat siang dan malam non-stop berjuta-juta sungai didalam dunia ini sungai yang besar mahupun kecil menumpahkan dan melemparkan berjuta-juta tan kotoran ke laut yang masin itu. Pernahkah kita perhatikan sekiranya air laut itu tidak masin?? Segala macam kekotoran yang masuk kelaut akan mengeluarkan bau yang sangat busuk dan dalam beberapa bulan saja maka lautan tadi akan menjadi busuk sebusuk busuknya. Bukan itu saja, Malahan udara dan hawa tadi akan terganggu olehnya. Mengganggu keamanan dan kesejahteraan umat manusia mahupun haiwan atau tumbuhan. Cubalah kita perhatikan parit-parit atau longkang-longkang yang biasanya tercemar oleh sisa-sisa buatan manusia, sampah sarap, toksik ataupun bahan buangan dipersekitaran kita..Apakah baunya cukup mengharumkan? mengujakan? Amat busuk dan membusukkan bukan? Meloyakan dan amat tidak menyenangkan. Udara yang tercemar membuatkan besi mudah karat, berhabuk. tumbuhan diserang penyakit dan bermacam-macam kerosakan berlaku akibat pencemaran ini.
Nah, kemudian kita bayangkan sekiranya air laut tadi bukan air masin seperti sekarang. Sepertimana air di parit-parit besar. Maka air dari sungai-sungai yang tawar lagi kotor itu bercampur dan mengalir ke laut. Maka kemudiannya laut menjadi tempat mengumpul kotoran segala macam kotoran-kotoran dan bahan pencemaran. Bagaimana pula agaknya baunya? Bagaimana pula hidupan laut agaknya? Pencemaran ini bukan sahaja merosakkan kesihatan tetapi memusnahkan hidupan dipermukaan bumi ini.
Diciptakan Allah air laut menjadi masin adalah untuk melindungi segala kehidupan dimuka bumi ini. Suatu perlindungan Allah yang kita anggap enteng selalu tetapi ia sebenarnya merupakan kurniaan Allah Yang Maha Hebat. Dengannya dikaitkan dengann putaran bumi dan bulan menghasilkan pasang surut air dan terjadinya malam dan siang dan putaran itu lah menimbulkan musim-musim.

" Dan Ia (Allah) lah yang mencampurkan 2 lautan , 1 laut yang sangat tawar dan laut yang sangat masin. Dan Ia dijadikan antara keduanya batas dan halangan yang tidak dapat ditembusi ( Surah Al-Furqan :53)

Cara Membaca isti'azah

Kata الناظم Rahimullah : Jika Nak Baca Quran Tak Kira Waktu Tak Kira Tempat Katalah (Isti'azah)
Baca Kuat Pada Mula Ayat (Dalil) Surah An Nahl-98



Secara Umum Isti'azah Boleh Di Baca Dengan 3 Cara:

اعوذباالله من الشيطان الرجيم -

- اعوذباالله السميع العليم من الشيطان الرجيم

اعوذباالله من الشيطان -




Pendapat Tentang Tambahanan Dalam Isti'azah :

-Kata Ahli Quran : Tidak Ada Tambahan Dalam Isti'azah,Tetapi Hadis Itu Doif.
Tetapi Lebih Soheh Hadis Riwayat Abu Daud Dari Abi Said Khudri.

Hadis :
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم اذا قام من اليل يقول :

اعوذباالله السميع العليم من الشيطا ن الرجيم ,من همزه ونفخه ونفثه


Terdapat Tempat Dibaca Perlahan :
- Ketika Pembaca Membaca Perlahan
- Ketika Solat
- Ketika Duduk Seorang
- Ketika Baca Berjemaah , dan Bukan Orang Pertama Yang Membaca.


Cara Baca Isti'azah Dan Basmallah Ada 4 :

- Berhenti Pada Isti'azah , basmallah Dan Awal Surah.
- Berhenti Pada Isti'azah Dan Sambungkan Basmallah Dengan Awal Surah.
- Sambung Isti'azah Dengan Basmallah Sahaja.
- Sambung Ketiga-Tiga Sekali.

Dalil akan perlunya Isti'azah ini:-

Isti'azah:Seeking the protection of Allah from all evils of makhluk.



An-Nahl[98]:SO when you want to recite the Qur'an, seek the refuge of Allah from Shaitan, the outcast (the cursed on)

Fussilat[36]:And if an evil whisper from Shaitan tries to turn you away (Oh Muhammad s.a.w) (from doing good), then seek refuge in Allah. Verily He is the All-Hearer, the All-Knower.


ISTI'AZAH SEBAGAI PENDINDING


BILA KETIKANYA HENDAK MEMBACA ISTI’AZAH


PERTAMA : KETIKA HENDAK MEMBACA AL-QUR’AN

Para ulama telah ijma‘ yakni bersepakat bahawa isti‘azah bukanlah daripada ayat Al-Qur’an. Sungguhpun begitu membacanya kerana hendak membaca Al-Qur’an digolongkan sebagai melakukan ketaatan terhadap Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

Seorang qari’ yakni pembaca Al- Qur’an ketika membaca Al-Qur’an bererti bermunajat dan berbisik- bisik dengan Tuhannya, kerana di waktu itu dia menuturkan Kalam Allah. Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta‘ala suka kepada qari’ yang bagus bacaannya dan Dia (Allah) mendengar akan bacaan hambaNya itu. Maka dengan sebab itu seorang qari’ dituntut untuk membaca isti‘azah bagi menghalau syitan ketika Allah Subhanahu wa Ta‘ala mendengar akan bacaannya.

Sungguhpun membaca isti‘azah kerana membaca Al- Qur’an merupakan suatu tuntutan, akan tetapi tuntutan itu sebagaimana menurut pendapat jumhur fuqaha’ tidaklah sampai kepada peringkat wajib, bahkan hanya pada peringkat sunat sahaja. Perkara ini telah disandarkan kepada kesepakatan para ulama salaf yang mengatakan sunat membaca isti‘azah kerana membaca Al-Qur’an.

Terdapat juga riwayat yang menceritakan bahawa Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam tidak membaca isti‘azah kerana membaca Al-Qur’an, sebagaimana hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha, beliau berkata yang maksudnya:

"Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam memulai sembahyang dengan takbir dan (memulai) bacaan dengan Alhamdulillahi Rabbil ‘Aalameen (Hadits riwayat Muslim)

Para ulama di kalangan golongan ahli fiqh dan ahli qiraat (bacaan) mempunyai pendapat yang berbeza- beza apakah isti‘azah itu dibaca dengan nada suara yang nyaring yakni jahr, atau apakah memadai membacanya secara senyap iaitu melafazkannya sekira-kira boleh didengar sendiri oleh pembacanya?

Daripada jumlah beberapa pendapat yang berbeza itu terdapat satu pendapat yang terpilih di kalangan imam-imam ahli qiraat, juga merupakan satu qaul dalam mazhab Syafi‘e dan merupakan salah satu riwayat daripada Imam Ahmad, di mana pendapat ini mengatakan bahawa sunat membaca isti‘azah kerana membaca Al-Qur’an itu dengan nada suara yang nyaring yakni jahr.

Al-Imam Abu Syamah pula menegaskan bahawa membaca isti‘azah secara jahr itu dibataskan pula kepada bacaan Al-Qur’an yang dibaca di hadapan orang lain, kerana membaca isti‘azah dengan nada suara yang nyaring itu merupakan suatu pernyataan syiar bacaan sebagaimana orang-orang membaca talbiah dan takbir hari raya dengan nada suara yang nyaring.

Adapun faedahnya ialah supaya pendengar yang menghayati bacaan Al-Qur’an daripada awal tidak akan terluput daripadanya sesuatu yang dibaca. Jika tidak dizahirkan nada suara dengan nyaring maka sudah tentu pendengar tidak mengetahui akan adanya bacaan Al-Qur’an kecuali setelah terluput daripadanya sesuatu yang dibaca.

Inilah perbezaan bacaan Al-Qur’an di dalam sembahyang dan di luar sembahyang. Pendapat yang terpilih dalam kedudukan membaca isti‘azah di dalam sembahyang itu ialah memadai membacanya secara senyap (melafazkannya sekira-kira boleh didengar sendiri oleh pembacanya), kerana makmum sememangnya mendengar dan mengikuti imam daripada awal mengangkat takbiratul ihram lagi.

Ibnu Al-Jazari iaitu salah seorang ulama qiraat yang terkemuka dari kalangan mazhab Syafi‘e, menyebutkan bahawa di antara keadaan atau situasi yang disunatkan membaca isti‘azah atau ta‘auwudz secara senyap ialah:

i) Apabila seorang itu membaca Al-Qur’an berseorangan diri, sama ada dia membaca secara jahr ataupun secara senyap.

ii) Apabila seorang itu membaca Al-Qur’an secara senyap tanpa nada suara yang terang atau keras.

iii) Apabila seorang membaca Al-Qur’an secara bergilir-gilir dalam suatu kumpulan dan bacaannya itu bukan di permulaan bacaan, maka untuk menyambung bacaan orang sebelumnya bolehlah membaca isti‘azah atau ta‘auwudz secara senyap, dengan syarat tidak ada diselangi antara bacaannya dengan bacaan orang sebelumnya dengan sesuatu perkataan atau percakapan yang bukan daripada ayat Al- Qur’an.

Lafaz Isti‘azah

Terdapat beberapa jenis lafaz isti‘azah atau ta‘auwudz sebagaimana menurut para ulama di kalangan ahli fiqh dan ahli qiraat. Akan tetapi di antara lafaz isti‘azah yang masyhur ialah lafaz yang ertinya : "Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam."

Ini adalah disandarkan kepada ayat Al-Qur’an di dalam surah An-Nahl yang tafsirnya :

"Oleh itu, apabila engkau membaca Al- Qur’an, maka hendaklah engkau (terlebih dahulu) memohon perlindungan kepada Allah dari hasutan syaitan yang kena rejam."

(Surah An-Nahl : 98 )

Ibnu Al-Jazari menegaskan bahawa lafaz tersebut merupakan lafaz yang terpilih di sisi sekalian para qurra’ dari segi riwayat.

Di dalam hadis sahih yang diriwayatkan daripada Sulaiman bin Shurad, beliau berkata: "Dua orang laki-laki saling mencaci-maki di hadapan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Salah seorang daripada mereka kedua matanya menjadi merah dan naik marah. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang maksudnya:

"Sesungguhnya aku tahu suatu kalimat yang apabila diucapkan nescaya akan hilang daripadanya apa yang dideritainya, iaitu: (Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam)."

(Hadits riwayat Imam Muslim)

Ada pula riwayat yang menyebutkan bahawa isti‘azah atau ta‘awwudz itu ialah:

Ertinya: "Aku berlindung dengan Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui daripada syaitan yang direjam.".

Al-Imam An-Nawawi Rahimahullah Ta‘ala salah seorang ulama terkemuka dalam mazhab Syafi‘e, menegaskan di dalam kitabnya Al-Azkar bahawa tidak ada salahnya jika dibaca dengan lafaz terakhir ini, tetapi lafaz yang pertama adalah yang masyhurdan terpilih.

Adakah diulang isti‘azah apabila terputus bacaan?

Apabila bacaan seorang itu terputus disebabkan ada keuzuran, umpamanya kerana bertanya kepada seseorang yang lain atau bercakap hal-hal yang bersangkutpaut dengan bacaan yang dibacanya, maka tidaklah perlu baginya mengulangi isti‘azah.

Adapun jika bacaannya terputus disebabkan dia bercakap-cakap, dan percakapannya itu tidak ada kena mengena dengan bacaan yang dibacanya maka dalam hal ini hendaklah dia mengulangi membaca isti‘azah jika dia mahu menyambung semula bacaannya.

Al-Imam An-Nawawi pula menegaskan bahawa diam yang panjang dan percakapan yang panjang boleh menjadi sebab supaya isti‘azah dibaca semula.

Maksudnya, apabila seorang membaca Al-Qur’an, kemudian di pertengahan bacaannya itu diselangi dengan percakapan yang panjang atau berhenti diam membaca dalam jangka tempoh yang panjang, maka jika dia hendak menyambung semula bacaannya itu hendaklah dia membaca isti‘azah terlebih dahulu.

Kedua – Ketika hendak masuk ke dalam tandas

Sunat membaca isti‘azah ketika hendak masuk ke dalam tandas dan disertakan juga membaca tasmiyah ((unat mem), dengan mendahulukan membaca tasmiyah daripada membaca isti‘azah sebagaimana disepakati oleh mazhab yang empat.

Lafaz isti‘azah kerana masuk tandas

Sebagaimana menurut pendapat di dalam mazhabHanafi, S‘e dan Maliki serta pendapat yang kuat di dalam mazhab Hanbali bahawa lafaz isti‘azah kerana hendak masuk ke dalam tandas ialah ertinya :

"Dengan nama Allah, ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung denganMu daripada syaitan khubuts dan syaitan khaba’its."

Yang demikian itu adalah berdasarkan kepada hadits yang diriwayatkan daripada Anas Radhiallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam apabila hendak masuk tandas Baginda membaca sepertimana bacaan di atas.

Terdapat juga lafaz isti‘azah yang lain iaitu sebagaimana tersebut di dalam sebuah hadits yang diriwayatkan daripada Ibnu ‘Umar Radhiallahu ‘anhuma, beliau berkata yang maksudnya :

"Apabila Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam hendak memasuki tandas Baginda membaca (maksudnya): "Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung denganMu daripada kotoran najis, yang buruk lagi memburukkan iaitu syaitan yang terkutuk."

(Hadits riwayat Ibnu Sinni dan At-Tabarani)

Dikhususkan membaca isti‘azah ketika hendak masuk ke dalam tandas kerana dua sebab atau tujuan, iaitu:

i) Bilik tandas merupakan tempat bersunyi- sunyian ataupun tempat orang mengasingkan diri kerana membuang air yakni qada hajat. Syaitan-syaitan pula, dengan kuasa Allah Ta‘ala jua, mampu berkuasa di tempat yang sunyi berbanding di tempat-tempat yang tidak sunyi atau di tempat ramai. Maka dengan sebab itu dianjurkan membaca isti‘azah sebelum masuk ke dalam tandas.

2) Menyebut-nyebut nama Allah (berzikir) peranannya dapat menghalang seseorang dari diganggu oleh syaitan. Disebabkan bilik tandas merupakan tempat kotor, maka lidah mestilah dikunci daripada menyebut-nyebut nama Allah. Oleh itu, bagi mengelak daripada diganggu oleh syaitan ketika berada di dalam bilik tandas adalah dianjurkan membaca isti‘azah sebelum masuk ke dalam bilik tandas sebagai benteng keselamatan dari gangguan syaitan.


Tiada ulasan: