Isnin, 24 November 2008

Gerhana Bulan di Malam Nisfu Syaaban 1429H - 16 August 2008 jam 4.01Pagi

Saksikan keindahan bulan yang bercerita tentang keperihal tentangnya
Gerhana Bulan diMalam Nisfu Syaaban 1429H 16 Ogos 2008 jam 4.01pagi








Demi Allah dan demi rasullullah aku meneruskan agenda dimalam ini dengan penuh kesyukuran kerana satu persatu hijab yang merintangai aku suatu waktu dulu terungkai satu persatu. Bukan aku tak cinta, Untaian dan runtunan mengguggat perasaan.Lalu aku biarkan kuasaNYA mengendalikan aku sepenuhnya. Aku pasrah dan redha atas titisan hujan yang menghujani diri.

"La Haulawala Qu Watta Illah billah hil Aliyyul Adzim"

Maaf teman-teman kerana membiarkan rumah tidak berpenghuni.Bersemak samun tak dikunjungi. Moga masa yang terluang ini dapat aku garapkan sedikit sebanyak buat santapan jiwa dan naluri kerinduan.

Adapun sebelum gerakan dari 'gerak' menyertai perjalanan ke Perak bersama team blog merahsilu, naluri kerinduan dan 'diri' seakan terkunci rapi. Entah mengapa aku gagahi untuk menyingkapi sebahagian kecil tabir yang telah berlalu selamanya. Berkat kesungguhan dan kesanggupan teman-teman merahsilu terutama Abang MS, Kak Anggun, Abg Zaidi, Dong dan Zam, begitu juga abg shahir dan abg bad. Syukurku yang tak terhingga diatas kesempatan menerima diri yang tak seberapa ini.

Baiklah ada baiknya aku teruskan membuka jendela rumahku ini setelah sekian lama sunyi. Cuba saksikan gambar bulan diatas yang melalui proses gerhana. Sepertimana yang dimaklumkan oleh sahabatku saudara sunan azmi akan berlaku gerhana bulan dimalam nisfu syaaban 1429H pada tahun ini. Seingat aku ia mungkin cuma sms berantai kerana waktu dijanjikan jam 3.00pg tak kunjung tiba pun gerhana bulan tersebut. Tapi aku cukup yakin sesuatu bakal berlaku berkat dariNYA. Setelah hampir putus asa dan sms abg syahir menyatakan hampir jam 3.45pg dan dia sudah mahu tidur..Aku pun teruskan keinginanku menjamah pandangan terus ke arah bulan tersebut. Sambil membedik-bedik lensa kamera aku, sungguh aku terpaku...kenapa begitu besar bulan dalam viewfinder kamera aku nih? mengapa aku mampu zoom penuh kearah bulan yang jauhnya sungguh tak terkira. Ini bukan kali pertama aku mengambil gambar bulan.Sewaktu dikampung aku di kuala selangor dah beberapa kali aku ambil gambar bulan tertanya aku tak dapat zoom lensa sehingga dapat saksikan kawah bulan tersebut. Tapi pada malam ini aku amat terpegun menyaksikan sendiri gerhana bulan dan rupa bulan itu sendiri.

Aku cukup pelik kerana beberapa ketika aku menyaksikan bulan tersebut, seakan bulan itu tidak berputar. Ia hanya seakan berada dipaksinya dan mengelilingi bumi tanpa berputar pada paksinya sendiri? Ermmm..entahlah aku tak berapa ingat astronomi lah..mungkin sahabat yang bijak pandai dapat menjelaskan perkara ni. Aku kagum.jahil.absurd. Setelah cukup aku nikmati pandangan mata kearah bulan hingga gerhana tersebut menenggelamkan bulan dan gelitalah bumi buat seketika. Aku tergerak nak buat solat sunat gerhana bulan dan alhamdulillah Allah membantu aku menggagahi diri yang kepenatan.

Sesungguhnya Rahsia yang terpatri di antara langit dan bumi serta bulan dan bintang adalah MilikNYA abadi.

Tiada ulasan: