Rabu, 4 Mac 2009

Pengembaran Bukit Jeram.

Sessi 2 Menjejak Makam di Tapak Perkuburan Lama dan Baru di Pekan Sungai buloh, Jeram

Aku sudahkan jua pengembaraan yang tertangguh sudah agak lama. Penangguhan demi penangguhan terkesima aku jadinya.Lantas ku gagahkan kelibat rasa menghujam lubuk dijiwa.Mengalirlah arus diri dipuncak rasa melangkah lebih jauh dimedan pencari-pencari dan penyinta-penyinta jalan bahagia.
Mungkin ini yang pertama aku sendirian cuma diteman budak-budak kecil hingusan tak mengerti itu dan ini. Ahhh..tak mengapalah. Demi Allah dan Rasulku tetap ku gagahkan kelopak mata berkelip,tangan dihayun sambil mencengkap dan kaki yang semakin kelelahan.

Begitulah adanya aku dan peristiwa itu.Mengandung cerita tersendiri.Bilakah masa kelahiran itu bisa terjadi? Wallahualam.

Posting kali ni agak terbalik plak.. Saya kuarkan gambar batu nesan ni plak. Anyway, layan jer..
Makam ni sy tak pasti la makam aceh ke tak, tengok batu nesan bkn yang berkepak cam dam blog2 abg ms.. so saya fikir lain la kot.. so apa pun yang kuat sy dapat rasakan darah bugis di tapak perkuburan lama di dalam kebun kelapa sawit ni agak terpencil dari tempat lain. Yang sangat menarik lagi..kawasan perkuburan nih tanahnya berpasir dan byk kulit kerang dan kulit siput.Cam kawasan tu pernah digenangi air laut suatu masa dulu.

Perkara ni menguatkan hipotesis saya yang bkt jeram dulu hampir sangat dengan kawasan pantai.




















Bahagian timur bukit nih yang paling menarik ada 2 telaga buatan org dulu2.. Saksikan senibina telaga nih, dahlah dalam dikorek pastu disumbat lak dengan batu2 bukit kat dinding telaga tu.Memang menakjubkan kan kawan2..cewah...
Telaga buatan yg sy jumpa cuma satu je yang masih bersih kawasan nya tapi yang satu lagi tu dah diselimuti dengan rumput yang tinggi..aduyaii...


Maaflah kawan2 kalo ader kekurangan dan pengayaan dan penceritaan..Blum berguru lagi ngan abg MS lagi...skadar melihat2 jer...hehe.. Gambar2 nih pun guna hp kamera je..tak sempat nak guna kamera digital.. so sudi-sudikan...

Tiada ulasan: