Khamis, 7 Ogos 2008

Pengertian Sufiyah - Bahagian II

1. 3 Peringkat Tasawuf:-

1. Bidayah - Permulaan petunjuk ke jalan Allah SWT. Iaitu jalan dalam bentuk rasa pada jiwa yang merasa rindu kepada Allah SWT. Kerinduan atau cinta tadi menimbulkan makrifat atau berkenalan dengan Allah SWT. Sebagai contoh; Dengan Perbuatan Makan Zahirnya kita merasa sedap manakala batinnya pula kita mensyukuri nikmat pemberianNYa sehingga kita berdoa " Allahuma bariklana fima rozaqtana wa kina adzabanar" . Dengan melihat alam pula kita merasakan zahirnya ia indah dan jiwa kita pula kagum akan kuasaNYA dengan menyebut Subhanallah. Tatkala kita menerima rezeki zahirnya kita gembira manakala batinnya pula kita terharu oleh pemberianNYA sehingga menyebut "Alhamdulillah was syukru lillah" dan apabila kita kuat bekerja zahirnya kita sihat, batinya kita mensyukuri dan menujukan perbuatan untuk mencapai keredhaanNya " Radhitu billahi ra'abaa.
Matlamat bidayah ialah menyermpurnakan jiwa sehingga terserlah kepuasan rohani dalam hubungan kepada Allah ( HabluminAllah ) dan hubungan sesama manusia (Hablum minnannas) Caranya ialah sentiasa beribadah zahir yang dihubungkan dengan ikhlas hanya untuk Allah semata. Kepuasan Rohani ini akan terbit beransur-ansur dengan tetap (istiqamah)

2. Muhajadah - Berjihad atau proses berjuang yang telah diamanahkan oleh Allah untuk berjuang kejalanNYA. Berjuang atau berjihad ini bukan hanya tertakluk dalam konsep berperang tetapi melaksanakan amar makruf nahi mungkar juga merupakan perjuangan. Mengekang hawa nafsu dengan ibadah puasa sebagai contoh dalam bulan ramadhan juga merupakan perjuangan. Namun demikian sekiranya perjuangan yang tidak berasaskan pegangan syariat (ibadah,solat,puasa,zakat dll) adalah dikira tidak lengkap dan kosong belaka.

3. Mazaqat - hasil yang diharapkan daripada mengamalkan tasawuf. Antara matlamat utama tasawuf sebagai contoh :
1. Ma'rifatun nafs - Kenal diri atu jiwa. Aspek ini perlu dilalui sebelum seseorang itu mengenal
Allah swt. Kita harus kenal kekurangan dan kelebihan diri kita, tahu batas
susila diri sendiri.Sesungguhnya ramai orang kenal orang lain kerana ilmu
dan ramah mesra, tetapi tidak tahu dirinya.
2. Tasfiah /Tazkiah - Aspek pensucian hati dari seifat-sifat cela atau mazmudah. Sifat takabur
marah,hazad dan zalim perlu dibersihkan.
3. Tahalli - Menyerikan diri dengan sifat mulia atau mahmumah seperti amanah,ikhlas,jujur
dan berilmu dalam diri.
4. Tarraqi - Naik kedudukan atau maqam sehinggakan hati sufi tadi sibuk dengan keperluan
terhadap Allah swt walaupun hidup seperti manusia biasa. Ia redha/pasrah akan
taqdir Allah selepas puas berikhtiar.

Istilah lainnya

1. Suufah - Gelaran orang ramai terhadap seorang lelaki yang beribadah di Masjidil Haran
2. Suf - Bulu biri-biri @ domba yang dijadikan pakaian para nabi dan orang warak Ia merupakan pakaian tawaduk atau merendahkan diri.Jika difikirkan aspek keadaan geografi disana yang banyak berlaku ribut pasir, panas dan musim sejuk maka ia sesuai digunakan.Apatah lagi ramai para nabi merupakan pengembala, logiknya pakaian dari bulu domba.
3. Ahlus suufah - Gelaran para sahabat seperti Abu Hurairah dan Salman Al-Farisi yang mendiami serambi Masjid Nabawi.Hidup yang miskin dan kebanyakan bujang yang gigih beribadah.
4.Sufiyah - Merujuk kepada golongan manusia yang cuba mencari kebenaran
5. Safa' - Kebersihan, ini juga dikaitkan dengan salah satu usaha pemurnian sufi yang dipanggil tasfiyah.
6. Khalwat - Bersendiri-sendirian dengan matlamat membersihkan rohani dan sentiasa memikirkan urusan kemanusiaan yang diredhai Allah serta mendekatkan diri kepada Allah.
Aspek khalwat sebagai contoh :-
1. Nabi Saw mengasingkan diri atau berkhalwat di Gua Hira' sehingga mendapat wahyu.
Amalan ini diikuti oleh ramai sufi terutama yang dapat pergi ke gunung atau hutan atau
ditempat2 yang sesuai. Namun ini tidak boleh dikaitkan dengan bertapa iaitu amalan
yang dikaitkan dengan agama terdahulu , hindu atau buddha.
2. Solat juga merupakan khalwat kerana fikiran kita tertumpu kepada Allah dan kita
mengasingkan dunia. Contoh solat tahajud,solat hajat,solat istikarah
3. Puasa juga merupakan amalan bersifat khalwat kerana kita mengasingkan dunia daripada
makan,minum,seks dan apa jua tuntutan nafsu.Mengasingkan disini bermaksud jua
mengawal. Puasa disini terbahagi kpd 3 iaitu 1. Awwam - puasa sekadar menahan lapar
dan dahaga. Puasa Khawaz - menahan nafsu sambil beribadah dan khawazzul khawaz
(puasa keseluruhan dengan menahan pancaindera dan hati dari godaan nafsu, beribadat dan
meningkatkan penghayatan islam-contoh puasa ramadhan)
4. Haji juga merupakan khalwat terbesar kerna apabila kita berada dalam ihram kita tunduk
zahir dan batin atas segala syarat yang dikenakan oleh Allah, ketika wukuf(berihram dan
berada di Arafah) Haji itu melambangkan kematian dan kebangkitan serta perhimpunan
agung di padang Mahsyar kelak. Ihram berpakaian putih itu ibarat kain kapan. Apabila
selesai haji yang dilaksanakan sempurna seseorang itu mendapat haji mabrur iaitu bak
bayi bersih baru dilahirkan
7


Tiada ulasan: