Selasa, 19 Ogos 2008

Pengembaraan Merah Silu & Team

Masjid Tinggal di Teluk Memali.

Perjalanan masuk. Denai yang selesa walau telah sekian lama terbiar adanya. Bersambut pula kami rupanya.Meriah adanya :) .Akan tetapi akhirnya ia terkubur jua disitu andai tiada tangan mengejutkan insan dari ketiduran yang panjang

Patihtulus memulakan pengambaran video bersama
Abg MS yang rancak berbicara tentang Masjid Lama ini


Terdiam seribu bahasa menyaksi masjid yang hanya disaksi dikulit buku ("Berpetualang ke Acheh-Sila rujuk laman web: merahsilu.blogspot.com) nan indah terbiar adanya. Mengapa ia terbiar jika tidak digunakan. Apakah lebih baik kiranya masjid ini dibuka dari ia terbiar dimamah usia sehingga tersembam dimamah bumi? Apa kita mengambil sikap acuh tak acuh terhadap Rumah Allah ini?

"Aura 7 ke langit"
bisa ia tercipta dibalik rahsia
hanya mengerti buat yang dimengertikan
pancaran yang menyejukan hati insan dari segenap pandangan


Pintu masuk (beranda masjid). Pening incik Dong kiter melihat kondisi masjid ini.

mungkin juga masjid ini masih lagi digunakan pada 25.9.1997ukiran yang simple tapi bermakna adanya tambahan pula pintu masuk yang tersedia. Menyambut tetamu yang tiba. Sungguh senyuman tanda gembira. Bersyukur adanya pada yang masih setia. Mengharap nasib akan terbela. demi agama tuntut la ia. segala yang rahsia tiadalah percuma.Bersilang-kata diibarat adanya.Agar dimengerti setiap yang ada
p/s : awak... disambut dengan penuh harapan.salam telah disampaikan.Sabar ia menanti dipintu ia sepi.

Abg
Abg MS, zam, kak anggun & tentera .. hehe

'awak..mana satu idaman kalbu? rasa saya yang berhampiran dengan mimbar itu adanya. Kalo tidak terbias pandang la. Ada pula busut jantan dikiri kanan mimbar.
indah sungguh ukiran mimbar ini kan. Bersayap pula rupanya. :)

p/s: "awak...."
Sekilas ikan diair meliuk-liuk didalam air
"diantara ada mahupun tiada"

Kolah tempat mengambil wuduk


ruang dapur atau stor masjid


Pandangan sisi Masjid

Pandangan dari belakang masjid.

Alhamdulillah, Syukur yang tak terhingga padaMU, Ya Allah atau kurniaan dan rahmatMU terjejak jualah kakiku ini dipersada pengembaraan yang telah terdetik sekian lama..Garapan yang cukup indah aku rasakan akan nikmat bantuanMU. Hampir sahaja aku kuburkan niat luhurku untuk turut sama dalam pengembaraan ini atas beberapa sebab yang tak dapat ku elakkan dengan hati yang cukup berat.Hampir sahaja amanah itu tak dapat ku galas.

Sungguh Besar akan KekuasaanMU ya Allah... Segala gerak yg tercipta dan dirasa bukan dengan kudratku. "La hawla wala Quwatta illa billahil Aliyyul Azim" Tawakal dan pasrahku bersatu. Semuanya kernaMU, kerna untuk KeredhaanMU. Sungguh teramat syukurku kepadaMU. Segalanya teratur dan terindah disusun untukku...tak terduga olehku segala permasalahan itu beransur-ansur lenyap. Bersyukurku atas bantuan rakan-rakan merahsilu.blogspot.com yang membantuku walau hanya dengan sepotong doa bagi memohon keredhaan untuk kami.

Buat teman-teman semua, maaf jika agak kelewatan menyusulkan berita. Saya perlu melakukan minor editing terhadap bahan gambar tersebut. Penyusulan posting akan dibuat berperingkat. Harap maaf sekali lagi jika masjid ini dijadikan posting utama. Buat Abang MS, maaf saya duluan posting gambar ini. Gambar ini abg bleh guna bila2 masa je ok, just click n save. :) Kerana masa yang agak terhad dalam minggu nih..saya akan upload sedikit demi sedikit. Untuk detail video tunggukan kemunculan video dari patihtulus ya...

Ucapan terima kasih buat :
Abg MS, Kak Anggun, Zaidi,Dong,Zam,Syahir,Bad yang terlibat dalam acara ini
Mana yang tidak dapat turut serta:
Jiwa,Mded,Tok Wi,Ariyon,Sunan,Puteri,Alief serta yang lainnya( Maaf jika tertinggal nama)
terima kasih buat semua atas kerjasama dan doa semua :)
"peace aja deh"

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salamssss .. .. siri pengembaraan yg menarik sekali tentunya .. .. alhamdulillah, meskipun dicanang dengan pelbagai dugaan pengembaraan ini dapat jua diikuti yeah awak .. ..

ermp .. .. terima kasih sgt untuk koleksi gambar yg ada setakat ini pun sudah begitu amat memuaskan hati .. .. sungguhpun kaki belum bersemi jodoh untuk bertapak di sana namun kala tiba waktunya, insyaAllah .. ..

ermp .. .. semoga meraih sesuatu ketika berada di antaranya .. .. semoga meraih ilham buat diri dalam menjejak makna dan jati diri .. ..

owh yeah .. .. terima kasih untuk utusan salam yg telah disampaikan di sana .. .. dengan penuh sabar, menunggu tibanya waktu buat hamba pula .. .. wsalamssss .. .. ;-) .. ..


Jiwa

^^~::RadenCilik::^~^ berkata...

Wasalamsss... Ya begitulah adanya, kita manusia hanya merancang, Allah jualah yang menentukan segalanya...
Putik tawakal dan pasrah kan lebih dirasai akan hebatnya kuasa Ilahi.
Tambahan Doa yang dipanjatkan berjaya jua adanya.

Alhamdulillah sempat juga saya meraih pengalaman nan indah bersama teman-teman yang ada.Nyata bukan hanya pelajaran buat mata bahkan ia juga untuk hati dan akal bukti hakikat duniawi.

:: Peace ::

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Lakaran mekar Mimbar di dalamnya yg penuh unik semekar hati kita untuk membongkar kembali maksud "Melayu dan Islam". Agar diri terperi akan termateri bersama janji roh amanah sebelum ditiupkan alam jasadi.

Menyelam terus menyelam agar diri tidak terus hanyut dan tenggelam. Selusuri sejarah silam agar diri tidak terus hanyut dengan duniawi yg penuh mencabar.Membongkar maksud "jati diri" yg dihajati dan dimaksudi..

Selangkar kisah itu..tahniah buat empunya blog tuan Raden kesuma Dewi..hehhe

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Lakaran mekar Mimbar di dalamnya yg penuh unik semekar hati kita untuk membongkar kembali maksud "Melayu dan Islam". Agar diri terperi akan termateri bersama janji roh amanah sebelum ditiupkan alam jasadi.

Menyelam terus menyelam agar diri tidak terus hanyut dan tenggelam. Selusuri sejarah silam agar diri tidak terus hanyut dengan duniawi yg penuh mencabar.Membongkar maksud "jati diri" yg dihajati dan dimaksudi..

Selangkar kisah itu..tahniah buat empunya blog tuan Raden kesuma Dewi..hehhe